Onze mobiel is bijna vastgegroeid aan ons lichaam, het is dan ook niet vreemd dat er overal een app voor is.
Er wordt vaak gezegd dat de mobiele telefoon de productiviteit en veiligheid op de werkvloer vermindert. In deze blog kan je lezen waarom de mobiel met behulp van de AMS App wél bijdraagt aan productiviteit en veiligheid.
Ken je dat nog, die rondgang of audit met papier? Vragenlijsten afwerken en vinkjes tekenen met pen. Het resultaat; een uur later alles overtypen in een systeem of (in het ergste geval) Excel-lijsten. Dubbel werk is onnodig werk. Hiervoor is de AMS app ontwikkeld.
Hoe fijn is het dat je op ieder moment van de dag, ongeacht je locatie, in een paar seconden jouw eigen AMS omgeving kan voeden met bevindingen en belangrijke informatie. Geen dubbel werk met overschrijven, maar rechtstreeks registreren op de plek waar het moet staan. De app is een van de manieren waarop AMS tijd bespaart.
‘Eenvoud’ is het sleutelwoord van de app. Geen poespas, maar efficiënt en effectief. De app is niet te vergelijken met de desktopomgeving van AMS, maar deze kan precies wat je nodig hebt wanneer je niet aan je bureau zit.
Een gemelde maatregel komt rechtstreeks in het digitale plan van aanpak terecht. Via de app worden alleen de essentiële zaken ingevuld. In de desktopomgeving kunnen door de verantwoordelijke collega nodige beschrijvingen worden toegevoegd of analyses worden gedaan.
In de praktijk worden meldingen van ongevallen en incidenten soms achterwege gelaten omdat dit door procedures veel tijd kost. De AMS app verlaagt de drempel en voorkomt informatieverlies doordat een melding daar en op dat moment te maken is. Dit bespaart weer tijd en daarnaast en kan worden gewerkt naar een hoger veiligheidsbewustzijn op de werkvloer.
De melder geeft aan waar het zich voordeed en welk type incident: bijna-ongeval, ongeval met letsel, een milieu-incident of een maatwerk definitie. Indien nodig voegt de melder (beeld)materiaal toe in de vorm van een foto en een omschrijving. Melding afgerond? Dan wordt de verantwoordelijke collega direct op de hoogte gebracht voor afhandeling of opvolging.
Vanaf jouw mobiel kun je al lopende een vragenlijst invullen. De uitkomsten komen rechtstreeks in jouw AMS omgeving, hierdoor verlies je geen informatie omdat het later moet worden overgeschreven. Net als een incident voeg je gemakkelijk een omschrijving of foto toe als bewijs en onderbouwing.
In de praktijk zien we dat de app vaak wordt gebruikt voor werkplekinspecties vanuit de VCA verplichting en andere veiligheidsrondes. Ook (bestaande) vragenlijsten voor de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) zijn toe te voegen en met de app in te vullen.
Je kan je ervoor kiezen om bestaande vragenlijsten te digitaliseren in AMS of om het gehele proces, met bijhorende vragenlijsten, aan te pakken bij de implementatie van AMS.
De AMS app is een uitkomst voor iedere QHSE-organisatie en -afdeling en maakt het werk-leven weer een stuk makkelijker en niet te vergeten veiliger. Waarom zouden we moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Er zijn immers al genoeg uitdagingen in het leven.
Weten wat de AMS app nog meer kan? Neem dan contact op via 085 – 210 64 71 of via ons contactformulier.
Collega Sjoerd Lemereis neemt je tijdens dit webinar mee door de basis van AMS.
Lees verderMeldingen maken via intranet en makkelijker rapporteren. Bekijk de oplossing voor Aalberts IPS.
Lees verderVan individuele actielijsten naar één systeem en meer inzicht. Lees over de ervaring van Syngenta.
Lees verder